Skip to content

Textile Challenge 2 – Transparens och Varumärkesaktivism

Transparens bygger förtroende och starka varumärken

Den 11 september vad det återigen dags att utmana textil- och modeföretag till att ta ytterligare steg i sitt hållbarhetsarbete. Ett 30-tal företag inom branschen, där ibland AB Blåkläder och Husqvarna AB, var representerade på Textile Challenge 2 med tema ”Transperancy & Brand Activism”. Utöver att inspireras av talare inom området delade företagen med sig av hur de jobbar med transparens i sina värdekedjor idag och diskuterade hur de kan utvecklas inom området för att bygga hållbara varumärken som lever upp till kundernas högre ställda krav.

Ett tiotal företag valde efter workshopen att anmäla sitt intresse för att vara med i arbete i kommande projekt inom Textile & Fashion 2030.

Textile Challenge 2 är den andra i serien som syftar till att ge branschen insikter och verktyg för att skapa en hållbar framtid för textil- och modeindustrin. Under dagen fick deltagarna lyssna till föreläsningar som tog upp konsumenters förväntningar på transparens, industrins behov av att utvecklas mot varumärkesaktivism, vilka lagar och riktlinjer som är aktuella samt verktyg och metoder som kan bidra till mer transparenta värdekedjor.

Textile Challenge 2 avlsutades med en workshop där deltagarna diskuterade transperens i värdekedjan under ledning av Jonas Larsson, universitetslektor vid Textilhögskolan.



Dagens talare och ämne:

Simonetta Carbonaro, Professor på Textilhögskolan inom Humanistic Marketing and Design Management.
– Brand Activism: What is Good and What is Bad 
– Update on the Higg Transparency project
>>>Talarpresentation (PDF)

Caroline Holme, leder det Europeiska teamet på GlobeScan och ansvarig för strategi, planering och marknadsföring.
– Business Case of Transparency
– Risks and opportunities with consumer facing transparency
>>>Talarpresentation (PDF)

Rebecca Uggla, Handläggare på Naturvårdsverket med fokus på resurseffektivitet och cirkulär ekonomi.
– När och hur vill konsumenter ha information om hållbar konsumtion?
>>>Talarpresentation (PDF)

Cecilia Mattsson, Naturvårdsverket, handläggare med fokus på resurseffektivitet och livscykelperspektiv i policy.
– Miljöavtryck – EU Environmental Footprint (PEF/OEF)
>>>Talarpresentation (PDF)

Christina Jönsson och Lisa Schwarz Bour, RISE Research Institutes of Sweden med fokus på textilier, LCA och kemikalielagstiftning och kemikaliehantering.
– Kemikalielagstiftning och behovet av informationsdelning.
>>>Talarpresentation (PDF)

Filmat material från seminariet hittar du i vårt mediearkiv,
>>>Textile & Fashion Mediearkiv


Du måste godkänna